PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ W KWIETNIU 2024 r.
Grupa „Liski”
5-LATKI
Wychowawca: Klaudia Warmuz
Wychowawca: Klaudia Warmuz
Bloki tematyczne:
1. W świecie książek
2. Dbamy o naszą planetę
3. Na wiosennej łące
4. Kto nam pomoże?
Ogólne cele dydaktyczno-wychowawcze:
-
kształtowanie nawyku czytania książek, odkładania ich na półkę i właściwych zachowań podczas czytania/oglądania książek, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat, kształtowanie umiejętności klasyfikowania według wybranej cechy, rozwijanie sprawności fizycznej
-
wprowadzenie litery f, F, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, utrwalenie wiedzy na temat funkcjonowania księgarni, biblioteki i czytelni oraz właściwych zachowań podczas pobytu w bibliotece, zachęcanie do dzielenia się, wymiany i wielokrotnego używania książek
-
doskonalenie czynności matematycznych, zapoznanie z procesem tworzenia książki, uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia, poznanie zawodów związanych z powstawaniem książki, utrwalanie cech wielkościowych i umiejętności odwzorowywania
-
poznanie nowej piosenki i nauka metodą ze słuchu, rozwijanie słuchu muzycznego i wyobraźni, doskonalenie umiejętności autoprezentacji, rozwijanie umiejętności plastycznych
-
utrwalenie wiedzy na temat książek, pobudzanie wielu zmysłów, wdrażanie do samodzielnej pracy, wyrażanie ekspresji twórczej podczas prac plastyczno-technicznych
-
zapoznanie z pojęciem i przedmiotem „globusu”, kształtowanie nawyku sprzątania, budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę, wpajani przekonania, że Ziemia to nasz dom, o który trzeba dbać, poznanie zachowań proekologicznych
-
poszerzanie wiedzy na temat kolorów śmietników i surowców, które do nich należy wrzucać, kształtowanie zachowań proekologicznych, w tym umiejętności segregowania śmieci, rozwijanie świadomości językowej, poszerzenie słownika czynnego, zwracanie uwagi na wyrazy rymujące się, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
-
zapoznanie z informacjami dotyczącymi odnawialnych źródeł energii, doskonalenie czynności matematycznych, w tym przeliczania i pomiaru długości, utrwalenie cech wielkościowych, kształtowanie zachowań proekologicznych
-
zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody, kształtowanie proekologicznego stylu życia, w tym nawyku oszczędzania wody, rozwijanie orientacji w przestrzeni, wyobraźni ruchowej, dźwiękowej, ćwiczenia poczucia „pulsu” w muzyce, rozwiązywanie zagadek, utrwalanie wiedzy o sprzętach domowych związanych z wodą
-
utrwalenie pojęcia „recykling”, wykorzystanie odpadów do zrobienia nowych przedmiotów, zachęcanie do nadawania odpadom drugiego życia, stymulowanie wielu zmysłów
-
uwrażliwianie na otaczającą przyrodę, budowanie pozytywnej postawy wobec pracy owadów zapylających, reagowanie na wskazówki N., uważne słuchanie, budowanie wypowiedzi, rozwijanie tężyzny fizycznej
-
wprowadzenie litery ł, Ł, wzmacnianie odporności, zachęcanie do zabawy i eksperymentów słownych (szukania rymów)
-
poznanie różnicy między pojęciami „pionowe” i „poziome”, zapoznanie się z przyrządami do mierzenia, kształtowanie świadomości przyrodniczej, kształtowanie poczucia empatii i troski
-
rozwijanie małej motoryki, usprawnianie koncentracji uwagi, rozwijanie zdolności wokalnych
-
rozwijanie zdolności manualnych, stymulowanie wielu zmysłów, poznanie ziół rosnących na polskich łąkach, zachęcanie do obserwacji owadów, podsumowanie wiedzy, integracja grupy
-
zapoznawanie się ze sposobami wzywania pomocy w razie nagłego wypadku, podawanie nazw stanów emocjonalnych, uważne słuchanie tekstu literackiego, rozwijanie logicznego myślenia i poczucia następstwa czasu
-
poszerzanie wiedzy na temat wzywania pomocy w sytuacjach, które tego wymagają, zapoznanie z pracą policjanta oraz zasadami panującymi na drodze, rozwijanie aparatu mowy
-
poszerzenie wiedzy na temat pracy strażaków, ćwiczenie, jak zadzwonić po straż pożarną w nagłym wypadku, wykonywanie prostych operacji na zbiorach, ćwiczenie umiejętności odwzorowywania, zachęcanie do zabaw ruchowych i naśladowczych
-
zapoznanie z pracą lekarza, uwrażliwianie zmysłów poprzez zabawy usprawniające percepcję wzrokowo-słuchową, zapoznanie ze zdrowym stylem życia, zachęcanie do podejmowania wyzwań kulinarnych
-
utrwalanie numerów alarmowych, kształtowanie umiejętności wzywania pomocy w nagłych wypadkach, uwrażliwianie zmysłu dotyku poprzez zabawy techniczne i plastyczne, w tym z wykorzystaniem materiału naturalnego
Piosenka do nauki: „Wiosna na łące”
Sł. Marcin Przewoźniak, muz. Robert Dziekański
Cyk-cyk! Kto tu cyka?
To piosenka jest świerszczyka.
Szuszu-szuszu – szumi trwa.
Tak mu trawa bije brawa!
Ref.: Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie i koncert!
Wiosna, wiosna na łące!
Będzie przyjęcie pachnące!
Bzyk, bzyk! Kto tam bzyka?
Pszczoła osę dziś spotyka.
Razem z kwiatka się napiły.
Nie będziemy się kłóciły!
Ref.: Wiosna, wiosna na łące!...
Kum! Kum! Kto tu skacze?
Pani Żaba, nie inaczej!
Zaraz wskoczy do bajora,
Będzie śpiewać do wieczora.
Ref.: Wiosna, wiosna na łące!...
Mig-mig – na skrzydełkach
miga kolorowa mgiełka.
To motyle dokazują
I nektarem się częstują.
Ref.: Wiosna, wiosna na łące!...
Brzęk! Brzęk! To śpiew łąki.
Pszczoły, trzemiele, żuki, bąki
Tu się wszystkie spotykają,
Tutaj kwiatki zapylają.
Wiersz do nauki
„Żuk”
Jan Brzechwa
Do biedronki przyszedł żuk,
W okieneczko puk -puk-puk.
Panieneczka widzi żuka:
"Czego pan tu u mnie szuka?"
Skoczył żuk jak polny konik,
Z galanterią zdjął melonik
I powiada: "Wstań, biedronko,
Wyjdź, biedronko, przyjdź na słonko.
Wezmę ciebie aż na łączkę
I poproszę o twą rączkę"
Oburzyła się biedronka:
"Niech pan tutaj się nie błąka,
Niech pan zmiata i nie lata,
I zostawi lepiej mnie,
Bo ja jestem piegowata,
A pan - nie!"
Powiedziała, co wiedziała,
I czym prędzej odleciała,
Poleciała, a wieczorem
Ślub już brała - z muchomorem,
Bo od środka aż po brzegi
Miał wspaniałe, wielkie piegi.
Stąd nauka Jest dla żuka:
Żuk na żonę żuka szuka.